onsdag 21 mars 2007

Holländsk porr

Hmm, med den rubriken ska jag väl få hur många besökare som helst från Google.....

Men det är inte för att jag var uppmärksamhetskåt, utan hur vi ser på det här med kåt, porr och sex i de två länder jag känner bästa - Sverige och Holland.

Hemma i Sverige är vi ganska pryda, även om alla sett sina föräldrar nakna och vi klarar av att vara nakna inför andra. Men sex är en helt annan grej. Det är något som sker på kvällstidningarnas första sidor och framför allt på internet. Att vara kåt är inte något bra.

I Holland är det en helt annan grej. Här blir man nästan mulad med porr och sex. Porrtidningarna sticks i ansiktet på en när man är i en affär. Hårdporrfilmer står i ställen utanför tobakshandlarna på lagom barnhöjd.

Så vad vill jag få sagt? Det vet jag inte riktigt själv.

På ett sätt är det befriande att holländarna inte sticker under stol med sina porrtidningar och sin prostitution. Att porraffärerna har skyltfönster som vilken affär som helst känns sundare än att ha svartmålade skyltfönster eller en liten dörr som går ner i ett källarvalv.

För oavsett vad man tycker om porr och prostitution så tror jag att det handlar mer om en syn på sex, att det är inget man ska skämmas för. (Bara för tydlighetens skulle vill jag påpeka att vara positivt till sex innebär inte automatiskt att man är för alla typer av sex, prostitution och porr.)
Holländska barn måste veta mer om anatomi och sex än andra ungar i världen. För om man som liten ser det som finns att köpa på marknaden och i tobaksaffären så är det ju oundvikligt att de frågar sina föräldrar om det. Vilket man får hoppas att det leder till att föräldrarna förklarar vad det är - sex, gärna med en snygg urskiljning att porr inte direkt är den typ av sex de flesta av oss ägnar sig åt.

I Sverige säljs herrtidningar men de måste gömmas, så det bildar tabu, sist jag kollade så ledde tabun inte till något bra. Om det finns - ut med det och låt oss prata om det istället för att sitta hemma och individuellgoogla (eget hitte-på ord) efter sex och porr.

Samma sak gäller onani. Det är ju knappast på topp 10 listan av samtalsämnet. Men här säljer man dildos in varje affär som säljer smink, schampo och vitamintabletter. Häromdan var jag på Mediamarkt och de hade en egen avdelning för trevligt kolorerade vibratorer och andra light-sexleksaker. Har de det i Sverige?


Det var denna bilden från Mediamarkt som fick mig att tänka på vår olika inställningar och att det kanske finns något att lära sig av holländarna. Inte skämmas så förbannat.