onsdag 14 februari 2007

Transport

Världens största cykelställ finns här i Amsterdam. Vilket inte är så konstigt, alla cyklar. Det finns liksom ingen anledning att ta sig fram med något annat fordon.

Nästan alla gator i centrum är enkelriktade och parkering är asdyrt. Visst, man kan ha en moppe men då får man ingen som helst motion.
Så man cyklar.

Det leder till att holländare, och även vi inflyttade, har blivit experter på att använda cykeln. Det är inte bara ett sätt att ta sig själv mellan A och B. Den används till att ta med vänner, ungar och till att flytta med.

transport

Det här är fusk för det är en 'bakfiets', jag har sett andra göra det med en vanlig cykel. Så när jag cyklar till IKEA och kommer hem med golvlampor och badrumsskåp på min cykel så är det ingen som ens tittar. Vilket jag givetvis tycker suger för jag hade gärna fått applåder.