måndag 19 februari 2007

Cyberkocken

Ingredienserna denna månaden, jordärtskocka, skaldjur, citrusfrukt och chili kändes inte som huvudrättskandidater för mig. Skaldjur för mig är förrättsmaterial, gott men i lagom mängd.

UPPDATERING: NI kan även kolla på de andra tävlandes rätter och rösta på dem hos Karin.


Så jag gjorde två smårätter, som förrätt eller som en amuse.


Först var friterade gambas med jordärtskocks-
pommes och en chili-limemajonäs. Enklare kan det inte bli särskilt om man använder färdigköpt majonäs, vilket inte är så svårt i ett land av majofreaks. Majonäsavdelningen i en affär är oftas från golv till tak.



Jag skalade och skar jordärtskockorna jullienne och friterade i en liten panna, direkt efter åkte gambasen ner efter att ha rullat dem i ströbröd för att få lite textur. Finhack chili, både röd och grön, blandades ner i majonäsen med lite limesaft, salt och peppar. Sen var det klart.


För att hålla temat så enkelt och snabbt som möjligt, jag var på marknaden i morse för att skaffa mina ingredienter, tog jag pilgrimsmussor som ett skaldjursalternativ. Det finns nästan inget som är lättare att tillaga, då de bara behöver stekas helt lätt i en het panna. Till det gjorde jag en liten jordärtskocks/pepparrots sandwich, mest för att om jag bara hade gjort en puré så var allt vitt och för att bryta den något söta smaken av jordärtskockan.




Koka ett par jordärtskockor i saltat vatten till de är mjuka. Häll av vattnet och purera med ett par matskedar grädde. Salt, peppar och en tesked riven pepparrot. Sen har du din puré. Jag gjorde två chips när jag ändå gjorde mina pommes, så jag la purén mellan dessa för textur.

Pilgrimsmusslan stektes lätt och för att stoppa stekprocessen klämde jag saften ur en lime över stekpannan. Som smaksättare och dekoration honungsglacerade jag chili och citronskal.

Hoppas att ni gillar mina förslag. De var snabba och lätta att göra, vilket jag tycker är huvudsaken. Tyvärr åt jag dem som frukost, så det blev inget vin till vilket hade höjt smaken på dem båda. Men å andra sidan har jag ätit tråkigare saker till frukost.