fredag 23 februari 2007

Jobberfarenhet

Eftersom jag har sagt upp mig utan att ha ett nytt jobb börjar jag att bli lite stressad, för det är inte det att jag har sökt några jobb heller.

Som det flesta, antar jag, klankar jag ner på mig själv och ser hinder där möjligheter borde ses.
En av sakerna jag har problem med är att jag inte har någon erfarenhet inom kommunikation som var mitt Masterämne.

Men nu har jag kommit på vad jag ska bli : Minister.

Igår presenterade det nya holländska kabinettet sina nya ministrar som alla såg glada ut, hade dräkt/kostym på sig och drack champagne. Det skulle jag också kunna göra.

Men det fick mig att tänka på det helt absurda i att dessa människor är den högsta chefen inom ett så vitt område som utbildning, försvaret, nationalfinancierna etc. Men de har oftast INGEN erfarenhet av sitt område. Det kan också vara så ofattbart kul att man är försvarsminister ena gången och sen blir man kulturminister nästa. Fett förtroende man känner för den personen och dess kompetens.

Visst är det underligt att vi blir styrda av inkompetenta människor, åtminstone i ögonen på den vanliga arbetsmarknaden. För där får man inte sitta i receptionen om man inte har erfarenhet av en repa tidigare.




(Ja, för den som vill förklara så vet jag att det finns en hel administration bakom en minister, har pluggat statsvetenskap.)