söndag 18 februari 2007

Jobbansökan

Hur får man till det?

Hur gör man för att låta intressant, kompetent och trevlig i ett brev som inte bör var längre än en A4?

Hur fixar man det på ett annat språk? Framför allt ett språk jag lärt mig själv, genom att lyssna och repetera. Visst, jag kan skriva men jag har aldrig lärt mig holländska som skriftspråk. Alla mina små fel som svenne märks ju direkt när någon läser det. Är det dessutom någon jag inte känner så framstår jag som en inkompetent idiot som inte ens kan stava till de mest vardagliga ord.

Nu har jag lite ångest.

Och vet precis hur det känns att vara invandrare i Sverige, hur det är att hoppas att ens kompetens sträcker sig vida över ens nya språkkunskaper. Att någon ska ge ett par minuter, en chans.

Jag vet också varför det finns så många invandrare som är egna företagare. Man slipper bli bedömd på något man inte fullständigt behärskar, men som inte ger den minsta lilla insikt i vad man väl behärskar.

Fan ta språk!