måndag 29 oktober 2007

Trollet får i sig lite för mycket

För ett tag sen var det dags för det företaget jag jobbar på att ha en get-together. Inte vilken som helst, nä vi skulle ut och segla.

Det kanske låter kul och spännande för vissa, själv fick jag kallsvettningar. Inte för att jag tyckte att själva båten eller seglingen per se skulle vara läskig. Nä, det handlade om att vi skulle sova på båten.

Hur fan kommer man på en sån idé? På jobbet har alla så stora egon att de knappt kan vara på samma kontor utan att börja fräsa, backstabba och i allmänhet bete sig på ett sätt som får mig att tänka på 'Les liaisons dangereuses'. Hur kan man tro att det skulle vara en bra idé att stuva alla dessa egon i en båt och låta dem sova ihop i trånga kajutor.

Som en liten passus bara, det finns bara en på jobbet jag skulle uppskatta i en matros-outfit och han kommer nog aldrig att göra mig den stora glädjen.

För att det inte ska bli ett för långt inlägg så kan jag berätta att alla var av samma åsikt och känsla. Så när den först ölen serverades på däck så var det ingen som lät den vänta. Vi seglade på ett tag, vädret var fint, alla var glada förutom D som spydde hela tiden(sjösjuka och inte ölen). Sen blev det dags att laga middag. Jag hade gjort mitt bästa och satt ihop en 4-rätters som vi skulle fixa tillsammans. Det gick fint, vinet flödade, D spydde, vi åt och alla egon verkade kunna ge plats åt varandra.

Trollet var på strålande humör och tittade i kors redan vid förrätten. Men jag tänkte inte så mycket på det. Men mot efterrätten som han skulle göra blev det uppenbart att han inte spottat i glaset. Han somnade ståendes medans han vispade sin sabayonne.

Det kan man ju skratta åt, om det inte var så att han hade sin son på 11 år med sig. Det kan man skratta åt om det inte var så att vi dagen efter hittade 4 tomma rödvinsflaskor bland alla vitvinsflaskor. Det var bara en som drack rött - trollet.

Borde man inte vara död av den promillehalten?

Need I say more?




Powered by ScribeFire.