lördag 3 november 2007

Husmus

I ett par veckor nu har jag haft oönskat besök, möss.

En har polacken fångat med hjälp av en tidning och en plastbunke. Den stackaren bor nu hos mina grannar en gata bort. Det var åtminstone var jag släppte ut den.

Men nu har musen antingen kommit tillbaka eller en av dess kompisar. Efter att musen en natt hängde i gardinen i sovrummet och skrämde vettet ur mig har jag haft ett problem. Hur ska jag göra mig av med den/dem?

Gift vägrar jag använda. De torkar/fräts sönder inifrån och det tar tid. Man vet ju vad de säger om seriemördare, att de torterar djur när de är små - inte vill jag bli seriemördare.

Musfälla som smackar ner över huvudet och tar livet av dem känns ungefär lika lustigt. Varför ska jag ta livet av dem?

Mest tycker jag synd om dem, de kommer jag bara för att värma sig och hitta lite att käka. Men samtidigt är jag inte helt förtjust i att de bajsar typ överallt och gör läskiga ljud mitt i natten.

Igår kom polacken hem med lösningen. En musfälla som de går in i och sen inte kan komma ut. Den är stor nog att de kan röra sig, i jämförelse med deras kroppsstorlek skulle det kanske kännas som ett mindre dansgolv.

Så nu kan jag ta med mig dem ut och sätta dem i grannarnas trädgårdar istället. Det är så skönt att kunna skyffla över ens problem på andra.....


Powered by ScribeFire.