söndag 8 juli 2007

Ledsam läsning

I 17 år har jag flyttat runt i olika andrahands och tredjehands lägenheter, till jag fick kontraktet jag har nu här i Amsterdam.

Som 'bostadslös' utvecklade jag en förmåga att inte titta på gatunivå när jag var ute och gick, utan alltid med blicken fäst uppåt. De där fönstren högt upp på fasaden, med ett varmt ljus och ett löfte om lycka, det var så jag tittade på de städer jag bott i. Mot ovan med hopp om ett liv för mig själv.

Jag vet inte vad man ska kalla det, det låter så pretto att säga urban-nomad, men det är vad jag var. I Stockholm tror jag att jag flyttade flyttade jag oftare än månader jag stannade i en och samma lägenhet. Totalt har jag flyttat mer än 25 gånger på sjutton år. Att jag stannar i Amsterdam känns nästan självklart med tanke på vad som ligger bakom mig.

Självklart tittar jag fortfarande uppåt och drömmer om en större lägenhet, en takterras, en ny soffa eller ett större kök. Men oftast sitter jag i min slitna tredjehandssoffa och tittar på väggarna som utgör mitt hem och känner en stilla lycka. En lycka att få känna mig hemma, trygg men framförallt att det är jag som bestämmer vad mitt hem ska vara. Det handlar inte bara om hur mitt hem ska se ut, men att det är en plats var jag kommer till ro eller väljer att använda som en möjlighet att umgås med folk på mina villkor. För de flesta är det kanske en självklarhet man inte står stilla vid. Men jag tänker nästan på mitt hem varje dag. Och inte en gång känner jag något annat än lycka.

Men det var inte varför jag började skriva, jag ville visa en sajt som är ledsam för den som inte har ett hem. Ledsam för att man ser ett slöseri med sånt som andra inte har. Ledsam för att uppskattning för vad som skulle kunna inte bara vara användbart men också vackert.

Det handlar om Jan Jörnmarks 'Övergivna platser'.

Kolla in det här slottet i Belgien....



Eller husen på Gotland som ingen verkar vilja ha....



(alla bilder tagna av Jan Jörnmark, jag hoppas att han inte tar illa upp att jag gör reklam för hans bok, som ska köpas så fort jag kommer till Sverige. Ta en titt på hans sajt.)