söndag 1 april 2007

En Kajsa Varg

En aning sent men jag gjorde det åtminstone, var med i Cyberkocken denna gången arrangerad av Annette i sitt franska kök. Får väl ta och kalla det mitt kvällsnack. Förra gången jag var med fick det bli frukost....måste se över mina ätvanor.

Söndagskväll är affärerna inte öppna i min del av stan, som tur var hade jag köpt en kocka och korven igår, men inget annat. Så man tar vad man har, dvs inte mycket.
Men detta blev det.

Kronärtskocka fylld med Belugalinser och chorizo med rostad tortilla och rom/citronsmör.




1 kronärtskocka
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
5 cm chorizo av schysst kvalitet
1 citron
vitt vin
salt och peppar
smör

Koka kockan i saltat vatten ca 30-35 minuter. Samtidigt la jag linserna i osaltat vatten och kokte dem på lägsta gas i cirka 15 minuter, jag tycker att det måste vara lite al dente.

Chorizon skar jag i tunna skivor, hälften av dem finhackade jag. Den hackade korven åkte ner i stekpannan med likaså hackad lök och vitlök. De andra skivorna la jag ner hela i pannan och stekte tills de fick lite färg och sen ut med dem.

Korv- och lökhacket fick steka med timjan och sen hällde jag på lite vitt vin för att stoppa stekningen. I med linserna och smaka av med salt och peppar.

Skär ut hjärtat ur kockan och blanda med linsröran och fyll sen kockan igen.

Smör blandade jag med lite rom och citronrasp och formade till en lite boll. Gott med kockans blad och tortillan som jag rostade i stekpanna.